Mailing w Polsce

Mailing w Polsce

Otwierając skrzynkę pocztową, masz pewność, że znajdziesz w niej co najmniej jedną ofertę handlową? Jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą w sieci i zdajesz sobie sprawę z tego, jak ważna jest reklama, to powinieneś również wiedzieć, jak działać w granicach prawa, wysyłając takie wiadomości.

Przedsiębiorcy sięgają po różne narzędzia, aby zainteresować konsumentów swoją ofertą. Alternatywę dla reklamy stanowi mailing. Wysłanie ofert handlowych jest tańsze niż nabycie powierzchni reklamowych, choć nie zawsze skuteczne, czyli przekładające się na zainteresowanie użytkowników. Kwestia mailingu została uregulowana w ustawach. Chcąc działać w granicach prawa, musisz zapoznać się z konkretnymi artykułami. Opieranie się na stosowanych rozwiązaniach wcale nie jest najlepsze, bo jak się okazuje praktyka nie zawsze idzie w parze z teorią.

Które ustawy regulują wysyłanie mailingu?

Jeśli oferujesz towary lub usługi za pomocą mailingu na terenie Polski, obowiązują cię przepisy zawarte w ustawie z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną. To właśnie w niej znajduje się odpowiedź na pytanie, jakie cechy musi spełniać wiadomość, aby mogła zostać uznana za informację handlową, albo komu możesz wysyłać takie wiadomości bez uzyskania uprzedniej zgody. Ponieważ rozsyłanie spamu (czyli niezamówionych informacji handlowych) uznaje się za czyn nieuczciwej konkurencji, to zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Znaczenie ma również ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych, co wynika oczywiście z posługiwania się danymi osobowymi użytkowników.

Zamówiona i niezamówiona informacja handlowa – co musisz wiedzieć?

Informacje handlowe nie zawsze są niepożądane. Praktyką stało się, że firmy prowadzące strony internetowe, firmowe blogi czy aktywnie działające w mediach społecznościowych decydują się budować własną bazę kontaktów. Sprzyja temu np. newsletter. Zapisanie się na niego przez użytkownika oznacza tyle, że wyraża on zgodę na cykliczne otrzymywanie informacji handlowych. Jako osoba korzystająca z internetu i posiadająca skrzynkę pocztową z pewnością wiesz, że nie zawsze otrzymuje się wyłącznie pożądane informacje handlowe zdarza się, że skrzynka po brzegi zostaje wypełniona spamem. Wówczas mowa o tzw. niezamówionych informacjach handlowych. Część przedsiębiorców wychodzi bowiem z założenia, że użytkownik wyraża zgodę na otrzymywanie informacji handlowych wówczas, gdy nie zrezygnuje z ich otrzymywania.

Do kogo możesz wysłać mailing bez zgody?

Grupa odbiorców, do których możesz wysyłać mailing bez posiadania ich zgody, jest stosunkowo wąska. Zaliczają się do nich spółki czy instytucje publiczne. W odniesieniu do pozostałych podmiotów, czyli osób fizycznych (w tym również przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą), zasadą jest, że informacja handlowa powinna zostać przesłana dopiero po uzyskaniu zgody. Kwestia uzyskania zgody jest szeroko komentowana przez znawców tematu. Wskazują oni, że przedsiębiorcy często decydują się na wysyłkę wiadomości, w których proszą o zgodę na zaprezentowanie oferty swojej firmy. Aby uznać, czy taka wiadomość faktycznie jest informacją handlową, trzeba dokładnie przeanalizować jej treść i sprawdzić, czy zawiera wszystkie przesłanki wymienione w ustawie z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Zapytanie o zgodę jak je sformułować, aby nie narazić się na kłopoty?

Decydując się na mailing, a konkretnie na wysyłkę zapytań o zgodę na przedstawienie oferty handlowej, musisz mieć świadomość, że granica między zapytaniem, a informacją handlową nie zawsze jest wyraźna. Dlaczego? Z każdej z takich wiadomości będzie można wskazać pewne elementy wspólne, np. nazwę firmy. Celem informacji handlowej jest jednak bezpośrednia lub pośrednia promocja towarów lub usług. W zapytaniu o zgodę na przedstawienie oferty z pewnością należy unikać sformułowań wartościujących. Najlepiej, aby wiadomość była zwięzła, a w jej treści znalazły się wyłącznie informacje dotyczące firmy i zakresu jej działalności. Najważniejsze jednak, aby nie zawierała linku do strony firmowej.

Adres firmowy na który wolno ci wysłać informację handlową?

Informacje handlowe bez zgody mogą być wysyłane tylko do wąskiej grupy użytkowników, np. spółek. Specjaliści uznają, że adresy firmowe zawsze należą do osób fizycznych, ale czasem bywają połączone z osobami prawnymi. Aby nie okazało się, że faktycznie wysyłasz wiadomość do osoby fizycznej, konieczne jest pamiętanie o pewnej zasadzie. Jakiej? Jeżeli w adresie mailowym znajdują się imię i nazwisko (np. jankowalski@nazwafirmy.pl), to wysłanie informacji handlowej będzie naruszeniem obowiązujących przepisów. Część firm (jak np. www.posit.pl) zamiast imienia i nazwiska stosuje takie słowa, jak: biuro@; czy poczta@,info@. Wysłanie informacji handlowej na takie adresy będzie możliwe, ale tylko wówczas, gdy podmiot jest spółką (nie może to być jednoosobowa działalność gospodarcza).

Jak pozyskiwać adresy e-mail?

Aby rozsyłać mailing, musisz posiadać bazę adresów, które wykorzystasz. Jak je zdobyć? Możliwości jest kilka. Poza zakupem bazy możesz również postawić np. na newsletter. Osobom, które się na niego zapiszą, będziesz mógł wysyłać informacje handlowe bez obaw o konsekwencje prawne. Problem jednak w tym, że w ten sposób docierasz wyłącznie do tych użytkowników, którzy już odwiedzili twój sklep lub serwis internetowy. Pozyskiwanie adresów poczty elektronicznej może odbywać się również przez rozesłanie zapytań o wyrażenie zgody na przedstawienie oferty. W takiej sytuacji musisz jednak pamiętać o odpowiednim zredagowaniu wiadomości, tak aby nie można było jej uznać za spam.

Kto jest odpowiedzialny za zlecony i wykonany mailing?

Kwestia odpowiedzialności za zlecony i wykonany mailing jest stosunkowo prosta, odpowiada zawsze podmiot będący nadawcą wiadomości. Znaczenie ma również adres skrzynki pocztowej, z której informacja handlowa została wysłana. Jeżeli zdecydujesz się samodzielnie rozesłać wiadomości za pomocą firmowej skrzynki, to do ewentualnej odpowiedzialności zostaniesz pociągnięty ty. Część przedsiębiorców zleca wysyłkę mailingu zewnętrznemu podmiotowi. Wówczas dla odpowiedzialności znaczenie mają ustalenia między zainteresowanymi. Jeżeli firma zewnętrzna użyje do wysyłki własnego adresu poczty elektronicznej, to ona będzie odpowiadać za mailing. Jeśli zaś będzie rozsyłać informacje handlowe w imieniu przedsiębiorcy, to wówczas na nim będzie ciążyć odpowiedzialność.

A może tak współpraca z zagraniczną firmą?

Nieprecyzyjne przepisy i brak jednej linii orzecznictwa sprawiają, że wielu przedsiębiorców poszukuje rozwiązań, które zabezpieczą ich przed ewentualną odpowiedzialnością prawną za wysłane wiadomości handlowe. Jednym z nich jest podjęcie współpracy z firmą działającą poza granicami Unii. Mowa tu m.in. o spółkach zarejestrowanych w rajach podatkowych. Dochodzenie roszczeń od takich podmiotów jest bardzo skomplikowane. W praktyce zatem spółka taka może rozsyłać mailing w imieniu przedsiębiorcy, ten zaś ma pewność, że nie zostanie pociągnięty do odpowiedzialności.

Czy to się opłaca?

Zastanawiając się nad skutecznością mailingu, musisz pamiętać o pewnej zasadzie. Rozsyłanie informacji handlowych osobom, które wyraziły na to zgodę, z pewnością się zwróci. Tacy użytkownicy są bowiem zainteresowani prowadzoną przez ciebie działalnością. Poza mozolnym tworzeniem własnej bazy odbiorców możesz pokusić się o rozwiązanie znacznie wygodniejsze, czyli o zakup takiej bazy. Na rynku nie brakuje firm oferujących nabycie gotowych baz odbiorców. Problem jednak w tym, że mailing wysyłany do takich użytkowników nie przekłada się na zadowalającą konwersję. To główny powód, dla którego pierwsze rozwiązanie jest korzystniejsze.

Najważniejsze informacje w pigułce:

Informacje handlowe bez ograniczeń możesz przesyłać do osób, które wyraziły na to zgodę (np. zapisały się na newsletter). Bez pozyskania zgody możesz wysyłać informacje handlowe m.in. do spółek i instytucji publicznych. Zwróć przy tym uwagę na adres – wolno ci przesyłać informację wyłącznie wówczas, gdy znajdują się w nim m.in. takie słowa, jak: „biuro” czy „kontakt”. Zabronione jest wysyłanie informacji handlowych do przedsiębiorców prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. Na tobie spoczywa obowiązek sprawdzenia, czy adres mailowy należy np. do spółki czy nie. Wysyłanie popularnych zapytań o możliwość przesłania informacji handlowej uznaje się za spam, czyli niezamówioną informację handlową. Za mailing odpowiada zawsze osoba go zlecająca. Aby uchronić się od odpowiedzialności za rozsyłane informacji handlowych, przedsiębiorcy wykorzystują luki w prawie, np. rejestrują spółkę w kraju spoza Unii. Dochodzenie roszczeń od takiego podmiotu jest bardzo skomplikowane..

Share this post

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *